Disleksija nije bolest, već teškoća.
Nije nepoznata niti kod nadarenih, kreativnih i uspješnih osoba.
Što je disleksija
Za većinu nas, jednom kada naučimo čitati, čitanje nije nikakav problem pa i ne razmišljamo o tome koliko je svladavanje čitanja složen proces.
Naime, proces učenja čitanja sastoji se od 5 faza:
- spremnost za čitanje (glasovna i slogovna analiza i sinteza)
- početno čitanje
- brzi razvoj vještine čitanja
- proširivanje čitanja
- usavršavanje čitanja
Spremnost za čitanje podrazumijeva da dijete:
- poznaje govorni jezik da bi razumjelo poruku teksta
- zna rastavljati riječi na sastavne dijelove (glasove i slogove)
- poznaje vezu između glasova i slova
- treba svladati orijentaciju u prostoru i praćenje slijeda lijevo-desno i gore-dolje te znati da je pisana riječ znak za izgovorenu riječ i da ima isto značenje
- treba razumjeti pisanu poruku.
U svakom slučaju, disleksija nije rezultat smanjene inteligencije, niti problem ponašanja ili motivacije.
Disleksija uzroci
Disleksija kao moguće uzroke podrazumijeva sljedeće faktore:
- nasljedni čimbenici
- trauma
- cerebralna disfunkcija
- nedovoljno razvijena dominacija hemisfere (anomalije u lateralizaciji)
- periferna organska i funkcionalna ograničenja
- smetnje s vidom ili sluhom
- smetnje u auditivnoj (slušnoj), virtualnoj (zamišljajnoj), kinestetskoj (osjetilnoj) percepciji
- smetnje u motorici
Disleksija simptomi
Disleksija je specifična teškoća učenja koja može utjecati na sposobnost čitanja, pisanja i razumijevanja jezika.
Neki od simptoma uključuju:
- teškoće pri čitanju – slovkanje, nepovezivanje riječi
- teškoće u pronalasku primjerenog značenja riječi
- teškoće u razumijevanju teksta
- teškoće pri uporabi zamjenica i priložnih oznaka
- zabune u orijentaciji lijevo-desno ili gore-dolje
- teškoće u orijentaciji jučer-danas-sutra i teškoće u orijentaciji po satu
- pogrešno ponavljanje onoga što se čuje
- teškoće u matematici vezane uz nizove brojeva ili redoslijed matematičkih operacija.
Unatoč navedenim teškoćama, svakako je važno napomenuti da osobe s disleksijom imaju i jake strane koje su nerijetko neprepoznate:
- jak predodžbeni kapacitet
- originalnost i kreativnost
- dobar vizualni kapacitet (mogućnost da prepoznaju i upamte slike, dijagrame, prikaze…)
- dobar kapacitet globalnog razumijevanja (prepoznavanje cjelina, shvaćanje biti i izdvajanje bitnog kod velike količine informacija)
- intuitivni način donošenja odluka
- “umjetnički” način razmišljanja
Disleksija kod djece
Disleksija specifično može utjecati na djetetov akademski napredak i samopouzdanje.
Iako je često nedovoljno shvaćena, pravilno razumijevanje disleksije ključno je za pružanje odgovarajuće podrške i pomoći djetetu da maksimalno iskoristi svoj potencijal.
Dijete s disleksijom može imati poteškoća s prepoznavanjem slova, razumijevanjem zvukova riječi ili uspostavljanjem veze između slova i njihovih zvukova.
Manifestacija disleksije kod djece
Disleksija se može manifestirati na različite načine kod djece.
Neki od simptoma koji se mogu primijetiti uključuju:
- poteškoće s čitanjem
- poteškoće s pisanjem
- poteškoće s fonološkom sviješću
- poteškoće s memeorijom
- poteškoće s izgovorom
Kako pomoći djetetu s disleksijom?
Važno je da roditelji, učitelji i skrbnici imaju razumijevanja za izazove s kojima se dijete suočava te mu pruže potrebnu podršku i ohrabrenje.
Dijete bi trebalo imati pristup individualiziranom obrazovanju koje će uzeti u obzir njegove specifične potrebe i načine učenja.
Koristeći različite metode i materijale, poput vizualnih, auditivnih i taktilnih, možemo pomoći djetetu da bolje razumije i apsorbira informacije.
Što je prije dijete prepoznato i pružena mu odgovarajuća podrška, to će veće šanse imati za uspjeh u školskom i privatnom životu.
Također, važno je raditi na izgradnji samopouzdanja djeteta i naglašavati njegove snage i talente.
Disleksija može predstavljati izazov, ali uz pravilnu podršku i razumijevanje, djeca s disleksijom mogu postići izvanredne uspjehe.
Važno je educirati se o disleksiji, prepoznati je na vrijeme i pružiti djetetu sve potrebne alate i resurse kako bi uspješno prevladalo izazove s kojima se susreće.
Disleksija kod odraslih
Disleksija nije uvijek uvjet koji se ostavlja u djetinjstvu.
Mnogi odrasli također se nose s ovim specifičnim teškoćama u učenju.
Iako može biti izazovno, pravilno razumijevanje disleksije kod odraslih ključno je za pružanje potrebne podrške i pomoći u svakodnevnom životu i na poslu.
Iako se može manifestirati na različite načine, osnovni su simptomi disleksije kod odraslih poteškoće s čitanjem, pisanjem, pravopisom i razumijevanjem pisane riječi.
Kako pomoći odraslima s disleksijom?
Za uspjeh odraslih s disleksijom ključno je pružanje individualizirane podrške i resursa koji odgovaraju specifičnim potrebama osobe.
Korištenje tehnologija poput softvera za čitanje teksta ili organizacijskih alata može olakšati svakodnevne zadatke.
Osiguravanje edukacije i podrške o disleksiji može pomoći osobi da bolje razumije svoje izazove te razvije strategije za prevladavanje istih.
Rad na izgradnji samopouzdanja i samoprihvaćanja može pomoći osobi da se suoči s izazovima disleksije i postigne svoj puni potencijal.
Svaki pojedinac zaslužuje priliku za uspjeh i ispunjen život, bez obzira na svoje specifične teškoće u učenju, a odrasle osobe s disleksijom svakako mogu postići izvanredne uspjehe.
Studiranje s disleksijom
Bez obzira na teškoće, osoba koja pati od disleksije može upisati željeni fakultet i, uz određene prilagodbe, biti dobar student.
Brojna su pitanja kako “ograničenja” pretvoriti u mogućnosti.
Kako pomoći studentu disleksičaru?
Postoje mnogi načini kojima se može olakšati studentima koji pate od disleksije:
- dopustiti audio-snimanje predavanja bez dodatnog potrebnog odobrenja, s tim da se snimke smiju koristiti isključivo u osobne svrhe
- profesor bi trebao omogućiti da materijal za aktualno predavanje studentu s disleksijom bude dostupan prije samog predavanja
- unaprijed dostupan popis tema, cjelina i sadržaja svake cjeline predavanja: pomaže svima, a posebice onima koji pate od disleksije
- prezentacije ne smiju sadržavati previše teksta, korisno je upotrijebiti pozadinu i boju teksta koja prezentaciju čini lako čitljivom i stvara jasan kontrast
- koristiti dijagrame i mentalne mape kad god je to moguće
- u svim materijalima treba biti razmak između redova 1,5 ili dvostruki, a cjeline razlomljene na manje podnaslove
- koristiti “jednostavna” slova poput Arial
- posebno paziti na vrstu slova koja nisu odgovarajuća za neke ispise i simbole (primjerice: u matematici u pitanju su sličnosti 1, i, I, l), odnosno koristiti drugu vrstu slova (pr Book Antiqua) ili odjeljivati simbole podebljanom izvedbom te tako izbijeći miješanje i zamjenu simbola
- tekst poravnati samo s lijeve strane jer omogućuje lakše snalaženje i praćenje reda
- posebno ispisati nove stručne termine (na ploči, u posebnom dodatku uz prezentaciju / predavanje, na materijalima za umnažanje i slično)
- u materijalima za vježbanje ili rješavanje zadataka jasno odijeliti upute i poredati ih redom kojim se očekuje da student izvodi taj zadatak ili vježbu, a sa svrhom lakšeg praćenja.
Disleksija test
Postoji niz testova koji se koriste za dijagnosticiranje disleksije.
Ovi testovi obično provjeravaju različite aspekte čitanja, pisanja, slušanja, govora i jezičnih vještina kako bi identificirali simptome disleksije, a obično ih provode stručnjaci.
Važno je uzeti u obzir da dijagnozu disleksije ne postavlja jedan test, već cjelokupna procjena koja uzima u obzir različite aspekte osobe i njezine poteškoće s čitanjem, pisanjem i jezikom.
Bender – Benderov vizualno-motorni gestalt test
Benderov vizualno-motorni gestalt test koristi se u Rumunjskoj i Hrvatskoj, a procjenjuje vizualno-motoričko funkcioniranje, razvojne poremećaje i neurološke teškoće kod djece od treće godine i nadalje.
ITPA: Illinois test psiholingvističkih sposobnosti
ITPA je koristi u Hrvatskoj, Rumunjskoj i Španjolskoj, a pruža širok raspon specifičnih informacija o obradi djetetovog usmenog i pisanog jezika te je koristan za prepoznavanje jakih i slabih strana jezične sposobnosti.
Ključni elementi procjene uključuju razgovor s roditeljima i obitelji, matematičke vještine, fonološku sposobnost, slovkanje i radno pamćenje.
PPVT: Peabody slikovni test rječnika
TPPVT-III test služi kao mjera receptivnog (slušnog) poznavanja rječnika.
Ključni element procjene podrazumijeva razumijevanje.
Koristi se u Hrvatskoj, Španjolskoj te Ujedinjenom Kraljevstvu.
predČIP
predČIP testom procjenjuje se djetetova spremnost ovladavanja čitanjem i pisanjem kao ključnim čimbenicima uspjeha u obrazovanju.
Test je u svrhu otkrivanja djece kod koje postignuća na testu upućuju na jezične teškoće i teškoće početnog čitanja i pisanja i koju je obavezno uputiti na daljnju logopedsku obradu.
Ključni su elementi procjene fonološka sposobnost, vizualna percepcija i radno pamćenje.
Disleksija liječenje
Kada se osoba suoči s disleksijom, to ne mora značiti prepreku, već putovanje prema spoznaji, zajedništvu i razumijevanju.
Prvo, razumijevanje i prihvaćanje disleksije su ključni koraci.
Kad osoba shvati da ima disleksiju, to može biti oslobađajuće iskustvo jer je to odgovor na mnoge poteškoće koje su možda ranije doživljavali.
Spoznaja da nisu sami može pružiti osjećaj olakšanja i početak putovanja prema rješenjima.
Metode liječenja mogu uključivati tehnike čitanja, pisanja pa čak i uporabu alata ili tehnologije koja olakšava proces učenja.
Svaka osoba s disleksijom može pronaći strategije koje najbolje odgovaraju njezinim individualnim potrebama.
Važno je također potražiti podršku zajednice.
Obitelj, prijatelji i stručnjaci mogu pružiti podršku i razumijevanje tijekom ovog procesa.
Grupne terapije ili podrške mogu biti korisne za razmjenu iskustava i strategija s drugima koji su suočeni sa sličnim izazovima.
Napredak u liječenju zahtijeva upornost i strpljenje.
Međutim, s vremenom i predanošću, mnogi ljudi uspijevaju naučiti kako uspješno upravljati svojim poteškoćama i postići svoje ciljeve u obrazovanju i karijeri.
Predanošću i zajedništvom osobe s disleksijom mogu otkriti svoje snage i jedinstvene tehnike.
Disleksija i disgrafija
Kada govorimo o poteškoćama u učenju, disleksija i disgrafija su dva često spominjana pojma, ali koliko ih doista razumijemo?
Ova dva stanja, iako povezana s pisanjem i čitanjem, razlikuju se po svojoj prirodi i simptomima.
Dijagnostika disleksije i disgrafije obično uključuje procjenu od strane stručnjaka za poremećaje u učenju, poput neuropsihologa.
Nakon dijagnoze moguće su različite strategije liječenja i podrške, uključujući prilagodbe u školskom okruženju, terapije i korištenje posebnih tehnika ili alata za olakšavanje učenja.
Podrškom i razumijevanjem možemo pomoći osobama s disleksijom i disgrafijom da prevladaju svoje izazove i ostvare svoj puni potencijal.
Disleksija:
- obično se povezuje s poteškoćama čitanja, prepoznavanjem riječi, razumijevanjem teksta ili poteškoćama u pravilnom izgovoru riječi (poteškoća s obradom jezičnih informacija)
- ovo stanje nije povezano s inteligencijom; osobe s inteligencijom često imaju prosječnu ili iznadprosječnu inteligenciju
- često se primjećuje u djece od 5 do 6 godina starosti, ali može se dijagnosticirati i kod odraslih
Disgrafija
- poremećaj koji se obično fokusira na poteškoće s pisanjem
- osobe mogu imati problema s grafomotoričkim vještinama, tj sposobnošću da napišu slova ili riječi čitko i razumljivo
- osobe mogu imati poteškoća s pravopisom, gramatikom ili organizacijom misli pri pisanju
- može se primijetiti kod djece školske dobi, ali može se dijagnosticirati i u starijih
Disleksija kod poznatih: poznate osobe koje su prevladale disleksiju
Steven Spielberg
Legendarni redatelj, poznat po svojim remek-djelima poput “E.T.”, “Ratovi Zvijezda” i “Jurassic Park” bio je suočen s disleksijom tijekom djetinjstva.
Unatoč poteškoćama s čitanjem i pisanjem, Spielberg je uspio pronaći svoj glas u svijetu filmske industrije te postati jedan od najcjenjenijih redatelja u povijesti kinematografije.
Štoviše, Stevenu je disleksija dijagnosticirana tek u dobi od 60 godina, kada je priznao kako je to bio posljednji dio velike slagalice za veliku tajnu koju je čuvao za sebe.
Whoopi Goldberg
Dobitnica Oscara i Emmyja, Whoopi Goldberg, također je bila suočena s disleksijom.
Svojim je nevjerojatnim talentom za glumu, humor i angažman pokazala da poteškoće s čitanjem nisu prepreka za postizanjem izuzetnih dostignuća.
Tommy Hilfiger
Svjetski poznati modni dizajner Tommy Hilfiger također je imao disleksiju kao dijete.
Unatoč tomu, pokazao je svoj talent i strast za modom, osnivajući vlastitu modnu marku koja je s vremenom postala sinonim za stil i eleganciju.
Robert Knjaz
Popularni hrvatski televizijski voditelj, novinar i poduzetnik Robert Knjaz također je dijelio svoje iskustvo s disleksijom.
Radom u medijima i poduzetništvu postao je poznato lice u Hrvatskoj te inspiracija mnogima koji se suočavaju s tim izazovima.
Pročitajte još i o anksioznim poremećajima u Hrvatskoj
Ako ste pronašli greške ili neispravne informacije u tekstu molimo vas da nam pošaljete na podrska@edoktor.hr kako bi ih mogli što prije ispraviti.
Ovaj članak je namijenjen samo informativnim i edukacijskim svrhama.
Informacije u ovom članku nisu zamjena za stručni medicinski savjet.
Ako imate bilo kakvih medicinskih pitanja ili problema, obratite se svom liječniku ili drugom zdravstvenom djelatniku.
eDoktor je platforma na kojoj možete dobiti informacije o najboljim doktorima za vaš problem -> Ispunite obrazac na eDoktor aplikaciji i mi ćemo vam pronaći najbolju ponudu.
Zapratite nas na našem Facebooku | Instagramu
Pišite nam u grupu te postavljajte pitanja ili pratite recenzije drugih pacijenata>